maandag 27 juni 2016

Parijs, kleedhokjes en metrodeuren

Geld moet rollen. Dit is dan ook de redden dat ik afgelopen weekend weer flink wat geld heb uitgegeven. Ik zat dit weekend namelijk gezellig met Linda in Parijs en ja dat was toch niet helemaal gratis. De Thalys had een tijdje terug zo’n actie waarbij je voor € 40,- een retourtje Parijs kon boeken, dus dat was wel een financiële meevaller. Ook onze Airbnb was niet erg duur, maar het leven in Parijs is helaas best duur.

Zo betaal je letterlijk overal waar je zit € 4,- of € 4,50 voor glas of blikje frisdrank. Best wel achterlijk eigenlijk. Het eten heeft wel gewoon een normale prijs, dus dat is wel vreemd. Frankrijk is ook eigenlijk wel vreemd. Zo zaten wij in een restaurantje en de ober meneer lachte me echt een soort van uit toen ik in het Engels een ijsthee bestelde. De hele tijd dat we er zaten werden we ook vreemd aangekeken door deze meneer en zijn collega. Ze hebben dan ook zeker geen fooi van ons gekregen.

Wat ook erg vreemd was, was onze ervaring in de H&M. Je zou verwachten dat de winkels op de Champs-Élysées helemaal fancy zijn, maar de H&M was toch niet zo fancy. De winkel zelf was gewoon prima, maar de pashokjes waren zo vreemd. Het zag eruit als een tentenkamp. Het waren geen hokjes maar gewoon wat ruimtes met een legergroen doek als afscheiding. De rij was enorm en het duurde echt forever voordat je kon passen in je eigen tent. Maar er was een  manier om aan deze rij te ontsnappen. Je gelooft het nooit maar er was een gemeenschappelijke paskamer. Een grote ruimte, met groene doeken eromheen, waar je met tientallen mensen tegelijk kon passen. Het leek wel een zwembad kleedkamer. Dit was een vrij aparte en ongemakkelijke ervaring, maar het scheelde wel een hoop wachttijd.  Verder was het shoppen in Parijs was dit keer best succesvol! Uiteindelijk heb ik een aantal shirtjes, een jas, een broek en een short gekocht en ik ben er erg blij mee. Ik had het namelijk allemaal echt heel erg nodig, want een vrouw heeft nooit genoeg kleding.

Daarnaast hebben we natuurlijk niet alleen maar gegeten en geshopt, maar ook nog wat dingen bekeken en zelfs nog een stukje van een voetbalwedstrijd gekeken in het parkje bij de Eiffeltoren. Hiervoor moest m’n tas wel drie keer gecontroleerd worden en werden we twee keer gefouilleerd, maar ergens gaf dat toch ook wel een veilig gevoel. Wales had gewonnen en aangezien het halve park volstond met mensen uit Wales ging het los. Ook in de cafés, in fietstaxi’s en ’s avonds in de metro ging het los. Ik was een beetje bang dat door al het springen van de mensen de metro misschien wel zou ontsporen, maar dit gebeurde gelukkig niet. 

De metro’s in Parijs zijn wel echt levensgevaarlijk. Zodra het zoemgeluid klinkt moet je rennen voor je leven, of eigenlijk gewoon niet meer rennen. De deuren gaan idioot hard dicht en dat is best wel eng. Bij de eerste metro waar we instapten ging het dan ook mis en zat ik er half tussen. Het geluid klonk al en het instappen met zware koffer ging niet zo heel erg soepel, uiteindelijk zal alleen m’n arm er half even tussen, dus het viel mee. De rest van het weekend heb ik maar geen risico’s meer genomen, gekke metro’s.

Tijdens onze eerste poging tot het kopen van metrokaartjes kregen wij van iemand het advies dat Parijs niet zo groot is en dat je makkelijk overal naartoe kunt lopen. Dit was echt het slechtste advies ooit. Gelukkig hebben we dit advies dan ook niet opgevolgd want sommige dingen liggen echt wel ver uit elkaar. Daarnaast doen/deden mijn benen en voeten al genoeg pijn van het lopen dat we nu al deden, dus ik raad iedereen aan toch gewoon metrokaartjes te kopen! Tijdens onze korte trip hebben we wel de meeste hotspots nog weten te bezoeken. Ook heb ik eindelijk het Louvre gezien want op de een of andere manier is het me de vorige keer gelukt om dit gewoon compleet mis te lopen, hoe dan? En dit keer heb ik ook in les Halles geshopt, ook dit gigantische winkelcentrum is me de vorige keer compleet ontgaan, zo vreemd. 

Alles bij elkaar was dit een heel geslaagd weekendje Parijs vol nieuwe ervaringen en goede shopsessies. Op naar het volgende reisje!

0 reacties:

Een reactie posten